2011年5月24日火曜日

A Hill of the Sun

ENGLISH FOLLOWS

先週の金曜日の夜に友達であり、コラボレーターでもある作曲家兼ギターリスト『田中裕一』とライブをやりました。ほぼ1年前に田中さんが僕をピアニストに新しいバンドを組んで、昨年の12月に田中さんのオリジナル曲を収録して、来月『AHill of the Sun』というCDがリリースすることになりました。レベールは『What’s New Records』と言います。
ライブの話をする前に田中さんとどうやって知り合いになったということを説明したいと思います。
ちょうど2年前に日本で活動しているジャズミュージシャンをほとんど誰も知らず、日本に引っ越してきました。 東京のジャズシーンに入りたかったのですが、誰も知らなかったので、どうすれば良いか悩んでいました。ジャズミュージシャンと会いたいなら、世界中の一番良い方法はジャムセッションに行くことです。東京周辺ではジャムセッションがたくさんありますので、最初にどこのジャムセッションに行けば良いか決めかねました。オンラインでジャムセッションのホストのmp3等をたくさん聞いて、田中さんのホームページを見つけて、本当に面白い音だなと思って、最初に田中さんのジャムセッションに行くことにしました。新しい国や新しい文化だけではなく僕の第二言語で初めてミュージシャンと会うのを大変緊張していました。ローカルのジャズミュージシャン達が僕のことを歓迎してくれるかどうか心配していました。この場所にいる人が見ず知らずのアメリカ人のジャズピアニストが来ると思わなかったみたいだったのですが、歓迎して、僕がジャムセッションに来て喜んでくれました。バンドと2−3曲を弾いて、休憩の時に田中さんやベーシスト多田和弘と色々しゃべりました。 2人とも 他のライブに誘って、たくさんのミュージシャンに紹介して、本当に僕の世話をしてくれました。このジャムセッションをきっかけに、僕のミュージシャンの知り合いの輪が大きく広がりました。
ライブの話に戻ります。
CDと同じメンバーで東中野にある『Thelonius』という小さい居心地の良いジャズクラブで演奏しました。ほぼ満席の状態でお客さんが本当に興奮してくれました。写真家の友達、水島さん、も来て、素敵な写真をたくさん撮ってくれました。 後でブログに載せます。も1人がビデオを撮って、YouTubeにアップロードしてくれました。これもCheck it outして下さい。



I played this past Friday night with one of my really good friends and collaborator, guitarist and composer, Yuichi Tanaka. About a year ago Yuichi started a regular quartet with me on piano. Last December we recorded a new CD called “AHill of the Sun” that will be released next month on a label called What’s New Records.

Before I get to the gig let me tell you about how I know Yuichi.

I came to Japan exactly 2 years ago and when I came I didn’t know anyone in the jazz scene in Tokyo. So I did a lot of research online. There are a lot of jam sessions happening in Tokyo so I figured this would be a good way to get started. I listened to the music of many different musicians who were hosting jam sessions and when I came across Yuichi’s site I checked out his mp3’s online and knew this was where I should start. I went to the session that he was hosting and was really nervous because this was my first time trying to meet musicians in a completely new country, in a new language and a new culture. I had no idea if I would be welcomed by the local musicians or not. I think the people at the place were a little surprised that some random American jazz pianist dropped in on their jam session but they made me feel so welcome and were really happy that I came. I played a few tunes with the band and talked with Yuichi and the bassist Kazuhiro Tada and told them I just moved here and that I was trying to meet some jazz musicians. Yuichi and Kazuhiro both invited me to their other gigs and introduced me to many musicians which really helped me find my way into the music scene here in Japan. In fact I can trace almost every musician I know now in Japan back to this one jam session.  

Getting back to the Gig...

We played with the same members from the recording in a place called “Thelonius” in a part of Tokyo called Nakano. It is a small yet cozy jazz club and we had a nice enthusiastic audience. My friend Taketo, who is a great photographer, dropped by and took some really cool shots of us as well. I will post them later. There was also someone else shooting a video that was later uploaded to Youtube. Check it out!!!


2 件のコメント: